مقالات
مقدمه ای بر طراحی صدا

معرفی شرکت پیشگامان طراحی صوت

طراحي صدا (آکوستيک )،اعم از سخنراني، مداحي، اطلاع رساني وجشن هايکي از وجوه همايش ها ميباشد. يک بناي ساخته شده جهت همايش ها ، باهزينه هنگفتي که دربر داردهمه درصدداجراي اين امرمهم هستند،که شنوندگان براي ساعاتي از مضمون سخنراني وياهمان برنامه در نظر گرفته شده،بهره مند شوند.

لذا بديهي است مفهوم بودن صداياپخش تمام فرکانس هاي صوتي و يکنواختي صوت وحجم صدا در سالن،درک مطلب ارائه شده ولذت بردن مستمع رادر برخواهد داشت.از آنجايي که اينگونه مجالس با تدارکات روزها وشايد هفته ها قبل ازمراسم که فقط براي چندساعت برنامه تدارک ديده مي شود،افراد غيرمتخصص با تست وضعيت صدا در زماني که سالن خالي از مستمع مي باشد، وضعيت مطلوب کاذبي را تاييد مي کنندواين درحالي است که بعد ازشروع مراسم وحضور صدها وشايدهزاران  نفرشرايط  کاملا دگرگون مي شود ومسئولين امرزماني متوجه اين کيفيت نامطلوب مي شوند که ديگر هيچ کاري از دست آنها برنخواهد آمد.زيرا حضورافراد درسالن به اندازه قابل توجهي به نويز محيط اضافه کرده وطلب حجم صداي بيشتري را ميکند، براي پيشگيري ازچنين شرايطي قبل از شروع هرمراسمي  نياز به بررسي دقيق شرايط احتمالي توسط  کارشناسان مجرب الزاميست.

يادمان باشد ، يک صداي مطلوب سهم بسيار بزرگي ازبرپايي چنين مراسمي را داراست. بنابراين چنين کاري را فقط به عهده متخصصين اين کار سپرد. اين شرکت از سال 79  توسط جمعي از کارشناسان نصب و طراحي  مدار تاسيس شده است که به منظور طراحي، توليد وارائه دستگاههايي باکيفيت مطلوب جهت مصارف حرفه اي شروع به فعاليت نموده است.  

تاقبل از تاسيس اين شرکت، دستگاههاي توليد داخلي بصورت کپي برداري از دستگاه هاي خارجي و يا به نوعي تحت ليسانس يکي از شرکت هاي خارجي بودند  که مسلماشرکت هاي خارجي طراحي سيستم هاي از رده خارج خود را به اين شرکت ها فروخته و در نتيجه آن سيستم هايي که درايران توليد ميشد همه به نوعي نياز به قطعاتي جهت پشتيباني پيدا ميکردند، که از جمله آن ميتوان به ترانزيستور معروف 2n3055  اشاره کرد که کارخانه سازنده آن سالهاي زيادي بود که اين قطعه وقطعات مشابه آن را صرفا بعنوان يدکي، براي کشورهايي همچون ايران توليد مي کرد و اين قطعه جايگاهي در طراحي روزدنيا نداشت، چرا که استفاده از اين نوع قطعات باعث افت راندمان وتلفات بسيارزياد ميشود.

متاسفانه تعميرکاران داخلي سال هاست که به جايي پي بردن به اين سياست استثماري درجستجوي اصل وغيراصل بودن اين قطعه و قطعات نظير آن زمان خود را تلف مي نمودند و اين درحالي بود که طراحان خارجي باسرعت بسيارزياد با تحقيقات فراوان دراين زمينه، طرح هاي متعددي را يکي پس از ديگري پشت سرگذاشته واين امر باعث شده که علم آنان به نظرمتخصصين مادست نيافتني به نظربرسد .

ازآنجائيکه تعداد بيشماري ازمتخصصين ايراني بودن که در آنسوي مرزها با استفاده ازخلاقيت وابتکار خويش نام شرکت هاي خارجي را برفراز قله هاي علمي ثبت کرده اند ما برآن شديم که با ايجاد محيطي آرام ومطمئن ازچنين انديشه هاي خلاق استفاده کنيم تا اولاغرور ملي خود را ارتقا دهيم ودرثاني حق خود را ازبيگانگان طلب نکنيم



17 شهريور 1392 | منبع: بخش طراحی شرکت پیشگامان طراحی صوت