مقالات
آموزش خرید اولین سیستم صوت حرفه ای خود در 8 قدم

اگر تابحال به این فکر کرده اید که برای داشتن یک سیستم صوت کامل (برای اجرای موسیقی یا سخنرانی یا مداحی و ...) چه چیزهایی احتیاج دارم؟ شما مکان درستی را انتخاب کرده اید. این مقاله به شما برخی از اصول اولیه در مورد تجهیزات صوت را آموزش می دهد و شما را در یک مسیر درست برای تصمیم گیری و شناخت سیستم مورد نظرتان قرار می دهد.

کلیه سیستم های پخش زنده صوت (Live Sound System) از اجزایی که در ادامه خواهد آمد تشکیل می شوند. با دنبال کردن این دستورالعمل قدم به قدم شما خواهید دانست که برای ساختن سیستم صوت خود چه تجهیزاتی نیاز دارید.
مقالات زیادی در این زمینه در این وب سایت وجود دارند که شما می توانید به آن ها رجوع کنید. در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید کلیه تجهیزات صوت حرفه ای شما می توانید با ما تماس بگیرید و ما ضمن استقبال از تماس شما، جوابگوی کلیه سؤالات و .درخواست های شما خواهیم بود
شرکت مهندسی پیشگامان طراحی صوت ارائه دهنده تجهیزات صوت حرفه ای از قبیل: انواع بلندگوها، انواع پاور آمپلی فایر، انواع میکسر و پاور میکسر و سایر تجهیزات جانبی

 

3. انتخاب بلندگو
بلندگوها می توانند بصورت اکتیو (دارای مدار تقویت کننده صوت) یا پسیو (بدون تقویت کننده) باشند. اکتیو بدان معناست که بلندگو دارای آمپلی فایر (تقویت کننده) است و مزیتی را فراهم می کند که شما دیگر نیازی به خرید پاور امپلی فایر جداگانه و حمل و ست کردن با بلندگوها را ندارید. برعکس بلندگوهای پسیو، پاور ندارند اما آنها در طیف گسترده ای از خصوصیات فنی عرضه می شوند. بطور کلی باندهای پسیو دارای ظرفیت های بسیار بالاتر قدرت نسبت به باندهای اکتیو هستند. اگر شما در حال حاضر پاور خودتان را خریداری نموده اید این بلندگو مناسب شما خواهد بود.
عوامل دیگری نیز برای بررسی وجود دارند مانند: قصد اضافه کردن ساب ووفر به سیستم یا ایجاد bi-amped, tri-amped بدین معنا که برای هر طیف فرکانسی تولید شده توسط کراس اور از تقویت کننده جداگانه ای برای بلندگوی مخصوص آن استفاده کنیم یعنی برای صدای باس از یک تقویت کننده جداگانه برای راندن ووفر بلندگو و برای تریبل از تقویت کننده دیگری برای راندن تویتر، های و میدرنج استفاده شود.(این یک تکنیک حرفه ای است و اینجا فقط جهت اطلاع بصورت مختصر و ناقص آمده است. در آینده نیز در این مورد بحث تخصصی خواهیم داشت)

4. سیستم مانیتور (Monitor System)مناسب را انتخاب کنید
اگر خواننده یا نوازنده شما بتواند موسیقی در حال اجرا را بدرستی بشنود آنگاه ناهماهنگی بوجود نمی آید و این نشانه انتخاب صحیح بلندگوی مونیتورینگ است.
امروزه انتخاب زیادی برای بلندگوهای مانیتوری وجود دارد. بلندگوهای اکتیو (معمولاً از اینگونه بیشتر استفاده می شود) و پسیو طراحی شده برای این کار و هدفون های تو گوشی بیسیم و با سیم.

 

6. اضافه کردن سیگنال پروسسور
سیگنال پروسسورها (افکت ها) برای ایجاد تغییرات دلخواه ما بر روی سیگنال های دریافتی از ورودی میکروفون یا ورودی Line In استفاده می شود. افکت ها برای اجرای زنده معمولاً شامل reverb, delay, EQ (graphic or parametric), وcompression و limiting است.
این مهم است که افکت پروسسوری انتخاب کنیم که برای اجرای زنده بهینه شده باشد. محصولاتی مانند DriveRack PA ساخت dbx که تا حد زیادی به بهبود کیفیت فنی اجراها کمک می کند.

7. کابل ها و اتصالات شما

اغلب بقدری درگیر تجهیزات دیگر می شویم که مسئله مهمی مثل کابل مناسب را فراموش می کنیم. کابل خوب و مدیریت آن بدین معناست که شنوندگان شما تفاوت را در اثر و کارتان مشاهده کنند. از وجود کابلهای اضافی و دست و پا گیر و جلوی چشم اجتناب کنید و تنها به مقدار لازم از کابل ها برای اتصال بلندگوها و میکروفن هایتان به میکسر استفاده نمائید. انتخاب کابل مناسب تنها کافی نیست بلکه باید از سوکت های مرغوب در کنار کابل ها بهره بگیرید.

<span style=\"\\&quot;font-family:\" tahoma,geneva,sans-serif;\\\"=\"\">8. کابینت یا کیس برای قرار دادن تجهیزات
اینکه آیا شما قصد جابجایی پیاپی همه این تجهیزات را داشته باشید یا نه به هر حال باید آن ها را در قفسه های مناسب این کار بصورت مرتب قرار دهید. این به شما اجازه راه اندازی و نیز کار آسان با دستگاه ها را می دهد. اگر شما در سفرهای طولانی قصد حمل این تجهیزات گرانبها را دارید استفاده از هارد کیس های مخصوص توصیه می شود. اما برای جابجایی های کوتاه همان کیس های معمولی کفایت می کند و نیاز به صرف هزینه بالایی برای کیس های مخصوص و ضد ضربه ندارید. سعی کنید از کیس یا کابینتی در سایزی استفاده کنید که فضای کافی برای تجهیزات آتی که اضافه خواهند شد نیز داشته باشید.
هشت قدم در اینجا به پایان رسید شما در انتها می توانید به یک جمع بندی کلی از تجهیزاتی که احتیاج دارید برسید و بصورتی هدفمند درباره نیازهای خود در زمینه سیستم صوتی تصمیم بگیرید.



29 شهريور 1391 | منبع: (http://ptsound.ir/articles/archive/id/3?lng=)