مقالات
راهنمای جامع خرید یک سیستم صوت حرفه ای - معرفی سیستم قسمت اول

معرفی سیستمبرای تصمیم گرفتن در مورد اینکه چه سیستم صوتی بخرید در قدم اول باید در نظر بگیرید که حیطه کار شما چیست یعنی اجرای چه سبک موسیقی یا سخنرانی یا مداحی و یا ... را از این سیستم انتظار دارید و اینکه قرار است این اجرا در چه مکانی با چه تعداد مخاطب برگزار می شود؟اگر شما یک گروه موسیقی کوچک هستید که در یک مکان کوچک مانند یک گاراژ یا کافه اجرا دارید. حداقل سیستم برای شما کافی خواهد بود و اگر شما یک گروه بزرگ و یا اجراهای بزرگ دارید نیاز به برنامه ریزی مفصلی برای تهیه تجهیزات خواهید داشت.

اگر برای بار اول است که قصد خرید یک سیستم را دارید در نظر داشته باشید که بسیاری از مشکلات در یک سیستم صوت می تواند از عدم تطابق قطعات بوجود آیند انتخاب و چینش مناسب این دستگاه ها نیاز به دانش و تجربه کافی دارد.
کارشناسان شرکت پیشگامان طراحی صوت می توانند شما را در پیدا کردن تجهیزات لازم با بودجه مورد نظرتان یاری دهند ما ارائه دهنده برترین تجهیزات با بهترین قیمت و ضمانت معتبر هستیم .

مختصری درباره PA System
PA سیستم که همان سیستم تقویت کننده صوت شناخته می شود سیستم های تقویت کننده الکترونیکی برای بدست آوردن صدا از اجرا کننده و ارائه آن به شنوندگان است این سیستم ها از اجزای زیادی تشکیل می شود و یک سیستم می تواند تا حد زیادی متفاوت با بقیه باشد.
در یک بررسی برای انتخاب تجهیزات مناسب شما باید در مورد تعداد تماشاچیان خود فکر کنید، آیا اجرا در محیط سرپوشیده است یا فضای باز؟ تا چه میزان آزادی حرکت روی صحنه احتیاج خواهید داشت؟ و اینکه شما احتیاج به یک سیستم قابل حمل دارید یا خیر؟ و در پایان چه مقدار می خواهید هزینه کنید؟
بصورت کلی اولین مرحله در تقویت الکترونیکی صدای شما تبدیل صوت به سیگنال های الکترونیکی توسط میکروفن است
سیگنال های الکتریکی نیاز به پردازش و مخلوط شدن قبل از تقویت دارند که توسط میکسرهای صوت انجام می شود. در اجرای زنده به احتمال زیاد شما از دستگاه های میکسر آنالوگ استفاده خواهید کرد.
پاور میکسر به طور معمول میکسرهای آنالوگی است که به آن تقویت کننده داخلی اضافه شده باشد.

میکسر های دیجیتال دارای افکت های داخلی می باشد و ایده خوبی برای داشتن پردازشگرهای صوت می باشد.
شما باید مزایای پردازش گر های سیگنال signal processing و افکت هایی مانند: compression(فشرده ساز) limiting (محدود ساز) reverb و delay (تاخیر ساز) مد نظر قرار دهید. اگرچه در هر شرایطی استفاده از آنها ضروری نباشد. همچنین شما نیاز به اکولایزر برای کنترل فید بک و بالانس صدا دارید. بعد از اضافه کردن افکت و پردازش صدا سیگنال های الکترونیکی نیاز به افزایش قدرت دارند برای این کار شما احتیاج به یک تقویت کننده جدا power amp یا یک پاور میکسر Powered mixer یا یک بلندگو با مدار تقویت کننده Powered speaker خواهید داشت. حتماً گیج کننده خواهد بود که برای بازتولید و تقویت صوت این همه راه حل وجود دارد. در این مقاله و مقاله های دیگر موجود در این وب سایت سعی شده به همه راه حل های موجود برای این کار پرداخته شود تا با علم به همه راه ها بهترین ها را بتوانید انتخاب کنید.
کدام یک را انتخاب می کنید قابل حمل و جمع و جور بودن یا قابلیت کنترل کامل داشتن روی سیستم؟
متخصصین صدا ترجیح می دهند از یک پاور امپ جدا برای تقویت صدا استفاده کنند، اما پاور میکسر ها و بلندگوهای پاور دار شاید بیشتر مقرون به صرفه و قابل حمل و مدیریت باشند، اگر شما از یک ساب ووفر در سیستم خود استفاده می کنید، پاور امپ جدا مقرون به صرفه تر از ووفرهای پاوردار Powered Woofer خواهد بود.
پس در نظر بگیرید که نیاز حداقلی شما را کدام یک از این دستگاه ها برآورده می سازند، اگر شما تصمیم گرفتید که از پاورهای جدا استفاده نکنید، بهتر است این را بدانید که بسیاری از کاربران بلندگوهای پاوردار را به پاور میکسرها ترجیح می دهند. علت آن به دو دلیل است اول اینکه هزینه خرید بلندگوی پاوردار (اکتیو) کمتر از پاور میکسر است و دوم اینکه با اضافه و کم کردن باندها می توانند به سطح صدای مطلوب در مکان های مختلف برسند.
اکنون صدا آماده برای ارائه به شنوندگان است برای پخش آن نیاز به بلندگو داریم، در سیستم های کوچک احتمالاً شما فقط احتیاج به بلندگوهای فول رنج دارید که شامل ووفر و تویتر یکجا هستند. در سیستم های بزرگتر معمولاً شامل بلندگوهای مونیتورینگ و ساب ووفرها و مدارات و فیلترهای کراس اور (CrossOver) که در فارسی به شبکه تفکیک بسامد ترجمه شده نیاز خواهید داشت. وظیفه کراس اورها تقسیم سیگنال ها میانِ ووفر و انواع تویترهاست. همچنین شما نیاز به تجهیزات جانبی مختلفی از قبیل کابل، پایه های باند یا میکروفن، کیس های مخصوص حمل و استقرار تجهیزات و نیز ابزارهای تست مانند، تستر کابل (CableTester) و احتمالاً دسیبل متر (DecibelMeter) احتیاج خواهید داشت که در ادامه این مقاله بطور کامل درباره آنها بحث خواهد شد.



29 شهريور 1391 | منبع: (http://ptsound.ir/articles/archive/id/5?lng=)